Uctívání škrpálů

Ve svém aktuálním zaměstnání občas překládám posvátné texty do němčiny. Ne jako svého času doktor Faust, já překládám Písmo svaté moderního člověka – popisky k módnímu zboží. Lid se niterně touží obklopit a obalit co největším počtem těchto posvátných kultovních předmětů. Posvátné, to znamená totéž co mocné, viděno očima eliadovské religionistiky, „archaický člověk se snaží žít pokud možno co nejvíce v intimitě posvátného“. Asi neřeknu nic objevného, když napíšu, že posvátno moderního člověka se nachází v předmětech výroby a spotřeby. Ty barevné tretky v obalech jsou naplněné určitou manou a mají pro něj v plném slova smyslu sakrální význam. Stačí se podívat, s jakou slovní zásobou popisky k módnímu zboží zacházejí. Přívlastky jako hyper či megás byly dříve vyčleněny jen bohům, králům a civilizačním hrdinům. Dnes je v hypermarketu megasleva na akční trika Puma. Boty Superstar dnes již mají klasický design s třemi pruhy, patrně ve stejném slova smyslu jako dórský sloup a Feidiův Zeus v Olympii. Stále nové a lepší zboží odpovídá nové filosofii podnikání. K čertu s metafyzikou a noetikou! Módní zboží je také předmětem kultu a uctívání. V kultovní obuvi s ikonickým designem Reebok Royal spatřuji odkaz na sakrální království. Legenda byl dříve žánr popisující skutky svatých a apoštolů. Legendaristika moderního člověka popisuje vznik značkových škrpálů. Jak jinak si vysvětlit nové vydání již legendárních adidasek z 80. let? Chlapec, který si po vzoru středověkých sběratelů relikvií koupí Nike Icon Polo Shirt, stane se idolem dívek. Lze doufat, že matricový chlapec dříve nebo později skončí jako každý správný idol a bude po vzoru kyjevského Peruna zbičován a vržen do Vltavy.

šuplíkový text 2016